De Luisterkamer Live
Net niet op de Gentse Feesten…
Tijdens de Gentse Feesten ontvang ik in de Gold Listening Bar in Gent 5 bijzondere gasten voor de opnamen van het tweede seizoen van De Luisterkamer.
Je kan daar live bij zijn elke avond tijdens l’ heure de l’apero en genieten van fijne muziek, een warme babbel en lekkere cocktails!
Maak tijd om te luisteren, ook in de chaos van de Gentse feesten kan dat!
Episode 1: Frederik Sioen
Zelf groeide hij op in een muzikaal huishouden met een componist als vader en een fervent hobby tangodanseres als moeder, waar hij als tiener tijdens zijn moeders zomerstages een interesse voor afrocubaanse percussie ontwikkelde onder begeleiding van Chris Joris. Die voorliefde voor percussie sluimerde binnen in zijn muziek bij grungeband ‘Medium’ maar ook in zijn pianowerk dat beschreven werd als percussie spelen met noten.
We leren dat Sioens grote idolen Damon Albarn en Rufus Wainwright zijn - tevens de namen van twee Whatsapp-groepjes over muziek met zijn vrienden - en dat hij aan die laatste ooit een plaat gaf met zijn e-mailadres, maar helaas nooit een mailtje ontving. Rufus, als je dit leest, het is hoog tijd om een grote fan gelukkig te maken!
Sioens leven zit vol verrassingen en wendingen die even onverwachts zijn als zijn eclectische muzieksmaak. Een onverwachte en emotionele ontmoeting met Bakithi Kumalo in New York, zijn roem in Zuid-Korea en wat hij er leerde over de dal van extreme bekendheid, zijn anarchistische beweging ‘Plastic Attack’ dat resonans hoorde in meer dan twintig landen, en natuurlijk zijn politiek engagement - het zijn verhalen waar we samen met een cocktail en onder een streepje goeie muziek doorgingen. Muziek is therapie, maar er moet ook humor in zitten en liefst zo origineel mogelijk zijn. Dit is de luisterkamer van Sioen.
Episode 2: Isolde Lasoen
Isolde Lasoen was een ongewoon kind, in plaats van kindermuziek en de top 30-popmuziek, groeide ze op met een liefde voor grote orkesten en bombastische fanfaremuziek. De classics van legendarische namen als Queen en Michael Jackson leerde ze kennen door de fanfare covers. De enige popplaat die de platencollectie ten huize Lasoen was binnengeslopen, was Eye in The Sky van The Alan Parsons Project - en zelfs daar is het bombastische niet ver te zoeken.
Ook haar liefde voor percussie zat ingebakken in haar jeugd. Zo speelde ze al op zesjarige leeftijd snaredrum in een fanfare en alle andere percussie-instrumenten volgden gauw. Een muziekopleiding leek de enige natuurlijke weg voor de jonge Isolde en initieel was ze van plan om vibrafoon te studeren, maar moest op de valreep veranderen naar drum een week voor haar toegangsexamen. Daar ontdekte ze haar liefde en gave voor het drumstel.
We spraken over haar droom om ooit een bigband te maken, haar muzikale klik met DAAN en hoe ze zichzelf nog steeds ziet als een zingende drummer, niet omgekeerd. Haar passie voor jazz, uitbundigheid en - uiteraard - percussie uit zich in de acht platen die ze meenam naar de Luisterkamer, waaronder twee die zelfs de eer krijgen om mee te gaan naar een onbewoond eiland. Dit is de luisterkamer van Isolde Lasoen.
Episode 3: Kurt Overbergh
Dat Kurt Overbergh een fervent muziekliefhebber is, is misschien een understatement. Die voorliefde uit zich in zijn job als artistiek directeur bij de AB en zijn werk als DJ, maar ook uit zijn vinylcollectie sprankelt die passie voor het muzieklandschap. In zijn 27 jaar carrière, denkt Kurt vaak dat hij nu toch wel alles dat muziek kan bieden, heeft gezien, maar toch wordt hij elke keer opnieuw op zijn plaats gezet door artiesten die hem inspireren met speciale instrumenten of interessante invalshoeken.
Samen met een biertje - want Kurt is geen cocktaildrinker - uit zijn heimat Brussel neemt Kurt ons mee door verschillende genres, van jazz tot global sounds en terug, door zijn collectie aan platen van specifieke labels, en door verschillende verhalen gelinkt aan die platen die hem nauw aan het hart liggen.
Over zijn onbedoelde, langdurige kus met Crass-frontman Steve Ignorant, vereeuwigd in een mini-boekje over de anarchistische punkband. Over hoe hij ooit op Tomorrowland kon draaien. Over zijn wandelingen met verschillende muziekfiguren tijdens corona.
En nog zoveel meer.
Episode 4: Tsar B
Justine Bourgeus speelt al zo lang ze zich kan herinneren viool. Met haar instrument ontdekte ze een manier om haar vurige persoonlijkheid te uiten. “Volgens mij zou ik veel bozer zijn als ik geen muziek zou spelen”.
En muziek speelde ze. Ze won op jonge leeftijd de Jonge Wolven met haar eerste band ‘Bear Run’, en deelde later als violiste bij ‘School is Cool’ het podium met Daniel Johnston, eén van haar grote helden.
Als Tsar B. zet Justine haar muzikale exploratie verder. Die moet ook ludiek zijn. Zo kijkt ze op naar Dalí, die alleen zijn eigen regels volgde, of Evil Superstar’s Mauro Pawlowski, die geregeld loog tijdens interviews, gewoon om te zien hoe mensen zouden reageren.
Zelf vertelde ze in een interview met De Morgen dat ze elke zaterdag minigolft met Sylvie Kreusch, inclusief golffoto; Ook een leugen.
Van absurde zelfmythologisering tot eclectische modekeuzes, van het passionele ‘Heaven’ van Bryan Adams, tot het technische meesterwerk ‘Violence’ van Andy Stott; Na dit gesprek is het misschien nog minder duidelijk wie Justine Bourgeus juist is.
Episode 5: Stijn
STIJN stapt de Gold Listening Bar binnen met een stapel van 30 platen. De vraag om 8 platen te selecteren bleek onmogelijk, dus hij zou het publiek laten kiezen.
STIJN groeide op in een muzikaal huis, waardoor het voor hem bijna vanzelfsprekend was om zich uit te drukken met muziek. In 2003 bracht hij zijn eerste EP uit, waar ook zijn grote hit ‘Sexjunkie’ ontstond. Hij werd onmiddellijk populair met zijn eerste platen, en kreeg de kans om de Belgische clubs te klein maken met zijn funky elektronische beats.
Dat doet hij nog altijd; Een aantal dagen geleden draaide hij nog op de Vlasmarkt tijdens de Gentse Feesten.Zijn muziek is gemaakt om live te beleven.
Een plaat is voor STIJN de basis om verder op te bouwen, samen met het publiek. De meeste nummers op zijn laatste plaat schreef hij zelfs op eén dag tijd, in de slaapkamer van zijn stiefdochter. Dat is te zien aan huiselijke titels als ‘Wagaanwete’.
STIJNs stijl is gevarieerd en onserieus. Van Michel Legrands dramatische ‘Papa, Can You Hear Me’ dat Barbra Streisand live opvoerde in haar tuin, tot ‘Je loopt je lul achterna’ van Doe Maar, ook de live versie.
Muziek dient in de eerste plaats om iets te doen met de luisteraar. STIJN zelf speelt ook daarom altijd graag op al uw wildste fuiven en Sinterklaasfeestjes. Zolang er gedanst kan worden, is hij erbij.
Je kan alle gesprekken met in het najaar beluisteren in het tweede seizoen De Luisterkamer op Urgent.fm tweede helft van September en je kan er nu live bij zijn!
De Luisterkamer Life wordt opgenomen in de Gold Listening Bar in Gent tijdens de Gentse Feesten, telkens om 17u30
22 juli - Frederik Sioen
24 juli - Isolde Lasoen
25 juli - Kurt Overbergh
26 juli - Tsar B
27 juli - Stijn