Wanderlist n°318
Het beste van 2024 - deel 1
Wanderlist n° 318 verzameld de meest opmerkelijke tracks en albums van het afgelopen jaar, een mix van spirituele jazz, moderne soul en bijzondere counrty 😃.
Amaro Freitas' lp "Y'Y" is een prachtig bewijs van de voortdurende evolutie in Braziliaanse piano jazz. De plaat ontvouwt zich als een delicaat gesprek tussen traditie en innovatie, waarbij Freitas' verfijnde pianospel danst in patronen die zowel de ritmische complexiteit van zijn thuisland als de vooruitstrevende geest van hedendaagse jazz weerspiegelen. Het is een plaat die bij elke beluistering nieuwe lagen onthult.
Een van de meest opmerkelijke re-issues van 2024 was zonder twijfel Donald Byrd's "Kofi". Een meesterwerk van de spiritual jazz dat zowel tijdloos als urgent relevant aanvoelt. Het album illustreert Byrd's vermogen om zijn composities te doordrenken met spirituele diepgang, waarbij hij een klankruimte creëert waar meditatie en beweging samenkomen. De blazers klinken bijna als de menselijke stem, die boodschappen van hoop en transcendentie overbrengen.
Tussen de vele opmerkelijke nieuwe releases van 2024 verdient het laatste album van Glass Beams bijzondere aandacht. Vertegenwoordigd door zowel "Mahal" als "Horizon", toont de plaat hun evolutie als geluids architecten, die ruimtes creëren waar psychedelische elementen samenkomen met precies muzikaal vakmanschap. Ook Michael Kiwanuka's nieuwe album, “Small Changes” is een hoogtepunt van wat je dan New Soul zou noemen, voor mij is het eerder een persoonlijke reis door de diepere wateren van soulmuziek, wat aantoont waarom hij een van de meest boeiende stemmen in de hedendaagse muziek blijft.
Het sublieme "Raat Ki Rani" van Arooj Aftab is nog zo’n hoogtepunt, en een masterclass in atmosferische compositie. Aftab's stem zweeft boven het instrumentale landschap als ochtenddauw, wat een ervaring creëert die traditionele opvattingen over genre en geografie overstijgt. Het is het soort muziek dat de ruimte waarin het zich bevindt transformeert en elke kamer omtovert tot een heiligdom van geluid.
Tegen het einde van de reis biedt Daudi Matsiko's "Fool Me As Many Times As You Like" een moment van diepe intimiteit. De zachte complexiteit van zijn gitaarwerk en de ontwapende eerlijkheid van zijn woorden creëren een heel emotionele en beklijvende muziek die vaak als een biecht of een bekentenis aan een echte vriend aanvoelt dan als een song. Het herinnert ons aan de kracht van muziek om complexe emoties te verwoorden die we soms moeilijk kunnen uitdrukken.
Of je nu een trouwe luisteraar bent of voor het eerst met ons meeluistert, ik hoop dat deze selecties zowel troost als inspiratie bieden. Muziek gaat immers niet alleen over de gespeelde noten of de gecreëerde ritmes – het gaat over de ruimtes ertussen, de stilte die ze betekenis geeft, en de gemeenschap die ontstaat wanneer we deze klankbelevenissen samen delen.
Tot onze volgende muzikale reis samen...
Luister via Mixcloud