Lies Steppe is een rasechte radiomaakster die mee aan de wieg van Klara stond en weleens de Grande Dame van de Belgische Jazz genoemd wordt. In haar carrière kon ze al heel wat grote namen uit de jazzwereld interviewen maar vandaag is zij mijn gast in De Luisterkamer en daar ben ik heel blij mee. Lies neemt ons mee op een tijdreis door jazz & rock met een sterke focus op Belgische artiesten, gitaren en muziek met een hart. We hebben het over meesterschap, amateurisme en creativiteit, de energie en warmte op een podium, Feist in Brooklyn, Jazz uit den Inno. We komen er achter dat Bill Withers eigenlijk een beetje een Kerstfilm is en drinken dry Martini’s terwijl we naar Gainsbourg en Dusty Springfield luisteren. Dit is De Luisterkamer van Lies Steppe.
Bij elke aflevering van De Luisterkamer hoort ook een cocktail en voor Lies maak ik de absolute en ultieme classic cocktail: de Dry Martini - pure klasse in een ijskoud glas, een drankje om in alle rust van te genieten, complex in zijn eenvoud en volstrekt tijdloos!
De Cocktail voor Lies
Dit heb je nodig:
60ml Mare Gin Capri
30ml Dolin Dry Vermouth
1 druppel Japanese Yuzu Bitters
(als je geen yuzu bitters hebt kan je ook de zeste uit een stukje citroenschil over het glas perseneen groene olijf op een prikker of een citroenschil
een coupe
een mixglas en ijsblokjes
Zo maak je hem:
Zet een uurtje voor gebruik een coupe in de vriezer
Voeg alle vloeibare bestanddelen samen in een mixglas met goed veel ijsblokjes
Stir (dat is roeren maar dan fancy :)) alles goed gedurende 35 seconden
Haal het koude coupe glas uit de vriezer en giet het drankje (zonder de ijsblokjes) in het glas
Als je geen yuzu bitters hebt kan je ook de zeste uit een stukje citroenschil over het glas persen, net zo lekker hoor!
Voeg de prikker met de olijf of de citroen schil toe en genieten maar!
Fijn om te weten:
Wie heeft 's werelds eerste Martini gemixt? Was het een Californische prospector tijdens de Gold Rush van 1849 of de barman van een hotel in New York City 50 jaar later?
Eén feit weten we zeker: De oorspronkelijke vorm van de drank was zoet, 19de-eeuwse cocktailboeken vroegen regelmatig om Italiaanse (zoete) vermout. De Dry Martini nam zijn huidige vorm aan tegen het einde van de eeuw, toen de nieuwe orde van de dag droge gin, droge vermout en misschien een scheutje sinaasappelbitters was voor een goede maat.
Bij het maken van deze cocktail drank is het belangrijk om te beginnen met goede ingrediënten - er is geen plaats om slechte kwaliteit gin of vermout te verbergen in zo'n eenvoudige cocktail. De verhouding is onderhandelbaar, maar gebruikelijke formules voor een Dry Martini vallen meestal in het bereik van vier tot acht delen gin tot één deel vermout. Een scheutje sinaasappelbitters brengt de boel bij elkaar.
Ondanks de exacte eisen van een bepaalde fictieve Britse spion, is de Martini bedoeld om te roeren (of stired), niet om te shaken. Zorg ervoor dat je de mix voldoende verdunt door hem minstens 30 seconden te roeren, zo krijg je een mooie balans tussen de ingrediënten.
De Luisterkamer van Lies
De Selectie van Lies
Vitja Pauwels - Drift by/Sink in
2022 - W.E.R.F.
jonge Brusselse multi-instrumentalis & gitarist
Speelde al met Naima Joris, The Bony King of Nowhere, An Pierlé, Woolvs, Lara Rosseel
frontman van Bombataz
studies architectuur heeft hem muzikale structuren beter doen begrijpen
Drift By / Sink In’ is een muzikale ontmoeting tussen traditie en experiment, tussen een liefde voor jazz, americana, roots en elektronische muziek, drumcomputers en effectpedalen
vergeleken met grootmeesters Daniel Lanois en Ry Cooder
op het BRAND! Festival in Mechelen ontmoette hij levende legende Marc Ribot. Die was danig onder de indruk van de Brusselaar
hebben net samen als Early Life Forms een plaat uitgebracht
Verder luisteren:
Innovation en jazz - Jacques Pelzer Modern Jazz 2
1955 - Innovation En Jazz
tweede in een reeks van 3 albums van Belgische jazzmuzikanten uitgebracht in 1955 door warenhuis "Innovation" in België → letterlijk ‘een plaat van den Inno’ dus
Belgische saxofonist uit Luik
speelde bebop en cool jazz in de 50’s met Chet Baker maar ook met Toots Tielemans, Philip Catherine, Dexter Gordon, Stan Getz, Bill Evans
in de 60’s speelde hij meer freejazz met onder andere Don Cherry en Archie Shepp en in de 70’s fusion met z’n band Open Sky Unit
hier samen met onder andere René Thomas, Belgische gitarist (ook uit Luik) - ze zaten ook samen in het eerste Belgische bebop orkest de Bob Shots
soundtrack voor de film uit 1970
Gainsbourg speelde hierin ook mee samen met Jane Birkin, hij speelt de huurmoordenaar Serge Morgan die voor de Amerikaanse maffia werkt. Op een vlucht van New York naar Parijs na een klus ontmoet hij Jane, een rijke ambassadeursdochter. Serge raakt gewond op de luchthaven en vlucht samen met Jane. Er ontstaat een passionel relatie tussen de moordenaar en de jongedame. Vanaf dan zullen seks, bloed en dood met elkaar verweven zijn. Ten goede of ten kwade…
roken op het vliegtuig → andere tiijden
de film was overal een flop behalve in Japan
arrangementen door Jean-Claude Vannier met wie Gainsbourg daarna ook Histoire de Melody Nelson zou maken, een van de meest gekende platen van Gainsbourg
volgens velen de meest gesofistikeerde muziek die Gainsbourg ooit maakte
Serge Gainsbourg - Cannabis
1970 - Philips
Verder luisteren:
Verder luisteren:
Bill withers - Live at Carnegie Hall
1973 - A&M Records
Soul singer & songwriter
Een laatbloeier op muzikaal gebied → maakte zijn eerste demo's terwijl hij werkte als monteur voor de Lockheed Aircraft Corporation
bracht zijn debuutalbum "Just As I Am" uit in 1971 op de leeftijd van 33 dat is 3 jaar voor deze opname in Carnegie Hall
1890 → in opdracht van filantroop Andrew Carnegie → bekend om zijn ‘galm’ of reverb van bijna 2 seconden
Carnegie Hall is een legendarisch concertzaal op 7th Avenue in New York waar zowat alle groten der aarden hebben gestaan en vele daarvan ook een live plaat hebben opgenomen: Billy Joel, Shirley Bassey, Ryan Adams, Jetro Tull, Nina Simone, Alice Coltrane, Bob Dylan, Joni Mitchell, Ike & Tina Turner, Benny Goodman, Dexter Gordon, Frank Zappa, John Coltrane
De belgen: Adamo 8x, Rocco Granata 1x, Jaques Brel 6x, Toots Tielemans 1x
Dit concert vond plaats op 6 oktober 1973
Staat altijd hoog op de ‘beste live album’ lijstjes
Verder luisteren:
Ceramic Dog - Connection
2023 - Yellowbird
band van Marc Ribot samen met en Ches Smith Shahzad Ismaily → Amerikaans/Pakistaanse multi-instrumentalist die ook meespeelde op de geweldige lp Love In Exile samen met Arooj Aftab
jazz power trio dat genre overbruggend muziek speelt met elementen van glam boogie, minimalistische disco, psychedelische boogaloo, garage-punk
spanning tussen traditioneel pop en avantgarde improvisatie
Marc Ribot hielp Tom Waits om een nieuwe, vreemde Americana te verfijnen op Rain Dogs uit 1985
sindsdien is hij de go-to gitarist geworden voor de allergrootsten: Robert Plant en Alison Krauss, Elvis Costello, John Mellencamp, Diana Krall, Elton John, Solomon Burke, John Lurie’s Lounge Lizards, Marianne Faithful, Allen Toussaint, Medeski Martin & Wood, Caetono Veloso, Allen Ginsburg, Nora Jones, The Black Keys
Heeft ook een boek geschreven, ‘Unstrung: Rants and Stories of a Noise Guitarist’ en dat boek behoort tot de lievelingsboeken van Lies
Jaimie Branch - Fly or Die II Birds of Paradise
2019 - International Anthem Recording Company
Michel Herr - Good Buddies
1979 - EMI Belgium
Amerikaanse componiste en trompettiste
was verslaafd aan heroïne en stierf op haar 39ste aan een overdosis
maakte 3 solo platen die allemaal Fly or Die heette en waarvan deze de eerste is
I just want them to know that I mean every note I play
“It’s a song about America, but it’s about a whole lotta places – `cause it’s not just America where the shit´s fucked up…”
“We’ve got a bunch of wide-eyed racists and they think they run this shit”
Brusselse jazz pianist en componist, maakte ook soundtracks voor films
maakte bijvoorbeeld samen met Archie Shepp de soundtrack voor ‘Just Friends’ van Marc-Henri Wajnberg waarin Josse de Pauw een jazz saxofonist speelt die ook als dokwerker in de haven werkt
film gaat over de Antwerpse jazz-scene in de jaren 50
obscuur plaatje - niet op Spotify of iTunes te vinden
deze plaat maakt hij samen met Bill Frisell (gitaar), Vinton Johnson (drums) & Kemit Driscoll (bass)
Bill Frisell is een Amerikaanse jazz gitarist die met John Zorn in de noise band Naked City speelde → hebben alles wat agressief is aan jazz en heavy metal genomen, het samengevoegd en strak getrokken